Sinner’s Day 2011

2011-10-27

Naar jaarlijkse traditie en niet in het minst omdat deze blog in eerste instantie is ontstaan als een kanaal om opmerkingen over de allereerste editie te uiten, volgt hier een overzichtje van het programma van Sinner’s Day 2011, uiteraard aangevuld met mijn eigen meningen en uitweidingen. Wie informatie over de praktische facetten van het festivalbezoek, zoals aanvangsuur, kostprijs of reisroute, zoekt, kan terecht op de site www.sinnersday.com . Ik denk niet dat ik mijn eigen tekst een of andere meerwaarde zou geven door dat hier allemaal nog eens netjes te herhalen. Het programma telt dit jaar dertien bands en performers, verspreid over twee podia. Hieronder volgt een alfabetisch overzicht [1], vergezeld van wat opmerkingen en suggesties.

Karl Bartos
Volgens de organisatoren: “Bartos is 1/4th of what is nowadays considered as the classic line-up of Kraftwerk”
Volgens Malcolm: Aan zijn soloplaten te horen, was hij minimaal een vierde van het talent van Krafwerk, wat Schneider ook moge beweren. Aan diezelfde platen te horen, was hij helaas ook maximaal een derde van het talent van Kraftwerk. De geluiden zullen aangenaam zijn, maar niemand weet of er ook voldoende songstructuur in zal zitten om voor voldoende variatie te zorgen.

Blancmange
Volgens de organisatoren [2]: “The duo gets a performance in ‘Top Of The Pops’, but the sentence ‘Up The Bloody Tree’ has to be replaced by ‘Up The Cuckoo Tree’”.
Volgens Malcolm: …zegt bovenstaande zin genoeg.

The Cult
Volgens de organisatoren: “The band combines Led Zeppelin’s hard rock with The Doors’ mystique and The Cure’s dark new wave.”
Volgens Malcolm: Al vanaf de eerste release overroepen ensemble dat stuurloos tussen de internationaal bekende pathos van rocksterren en een streven naar hopeloos ver te zoeken street credibility laveert. Een paar beluisterbare nummers maken geen grote groep, maar blijkbaar hebben ze in de loop der jaren genoeg plaatjes verkocht om hier bovenaan de affiche te mogen prijken.

The Exploited
Volgens de organisatoren: “They play much better and the solos are better developed, but apart from that The Exploited have barely changed over the past 30 years”
Volgens Malcolm: Waar haalt iemand het eigenlijk in zijn hoofd te stellen dat ze nu beter spelen of dat de solo’s beter ontwikkeld zijn? Het primitieve gehak en gebeuk is vervangen door derderangsmetal waar mensen enkel op afkomen om hun stoere tattoos te showen. Het ideale moment om eens aan de voedselstands aan te schuiven.

John Foxx and The Maths
Volgens de organisatoren: “He creates book covers for big names such as Salman Rushdie and Jeanette Winterson”
Volgens Malcolm: Het bovenstaande wist allicht niemand. De site van Sinner’s Day kan zowaar nog leerrijk zijn. Foxx zelf raakte elke roos in de eerste versie van Ultravox en tilt Bowie-achtige nummers als ‘I want to be a machine’ ver boven het niveau van Bowie himself uit. Daarna ging het bergaf. Niemand weet wat hij op Sinner’s Day zoal zal brengen en bijgevolg is het moeilijk dit concert aan of af te raden.

Front 242
Volgens de organisatoren: “Front242, an unpredictable band, surprises the old and new audiences - while continuing to make the link with today’s music... with no concessions to their integrity”
Volgens Malcolm: Helemaal mee eens. Alleen zullen veel echte liefhebbers allicht BIMFest boven de Ethias Arena verkiezen.

Diamanda Galas
Volgens de organisatoren: “The singer’s music has never been punk or new wave, but her look and thoughts are.”
Volgens Malcolm: Het bovenstaande klopt als een Hutu op een Tutsi. Als de organisatoren van Sinner’s Day 2011 moeten worden gefeliciteerd, is het wel omdat ze het lef hebben deze dame aan hun affiche toe te voegen. Niemand weet welke liederen ze zal brengen, maar toegankelijk, commercieel, poppy of hitgevoelig zullen niet de woorden zijn die we nadien in recensies zullen lezen. Galas heeft nog nooit op een zo grote affiche gestaan en nog nooit zo dicht bij mensen uit de (bijna-)mainstream mogen vertoeven. Dat ze haar nu maar goed behandelen ook, want zij is consequenter dan veel gitaarzwierende rebelletjes samen.

Gene loves Jezebel
Volgens de organisatoren: “De bekendste nummers zijn ‘Bruises’, ‘Desire’ en ‘Jealous’, dat de eerste plaats haalt in de categorie Alternative Songs van de Amerikaanse Billboard Hot xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />100.”
Volgens Malcolm: Er staan in de Billboard Hot 100 wel eens vaker nummers waar hier nog niemand van heeft gehoord. Of wil horen. Of twee keer wil horen.

KMFDM
Volgens de organisatoren: “KMFDM moves from Germany to the US to make Industrial big”
Volgens Malcolm: Geen mening. Tenslotte zijn ze bekend in de VS en niet in België. Opvallend detail in de biografie op de site is dat ze blijkbaar “in line with their DIY philosophy” blijven en op de cd met de, eh, soundtrack van Mortal Combat staan. Hoe ze die twee elementen met elkaar kunnen verenigen, is niet heel duidelijk.

The Mission
Volgens de organisatoren: “The band that gave Gothic a face”
Volgens Malcolm: Een afsplitsing van een geniale band levert niet automatisch een nieuwe geniale band op. Met momenten schitterend, maar minstens even vaak langdradig en soms elk gevoel voor diepgang verliezend.

Patti Smith & Band
Volgens de organisatoren: “She is Rimbaud with a Marshall amp”
Volgens Malcolm: Ouder wordend idool van de tegencultuur dat alle vroeger gebruikte adjectieven waard is, maar niet kan verbergen dat het niet langer mogelijk is op het podium nog het energiepeil uit pakweg 1976 te bereiken.

Recoil
Volgens de organisatoren: “He is the kind of musical director who gives songs the right touch”
Volgens Malcolm: De vraag is of het live wel allemaal de moeite is. Een andere vraag is uit welke periode van zijn gevarieerde oeuvre de man in Hasselt wil putten.

Visage
Volgens de organisatoren: “The band is pretty successful but quits in 1985”
Volgens Malcolm: ‘Fade to grey’ is meer dan een hit. Het is een van de definiërende momenten van een genre en een generatie. De groep heeft ook andere nummers gemaakt. Zet iemand ze ooit op?

----------
[1] Voor diegenen die het programma, op de site of elders, al een tijdje niet meer hebben bekeken, merk ik hier nog op dat The Psychedelic Furs hebben afgezegd.
[2] Al deze citaten zijn afkomstig van de site, waar de line-up van het festival omstandig wordt toegelicht.