Malcolm geeft uitleg: over btw-tarieven voor concerttickets

De onderstaande tekst is eigenlijk geschreven voor een online magazine dat ik niet bij naam zal noemen. Er was me om een bijdrage gevraagd, maar uiteindelijk is mijn artikel afgewezen omdat de redactie het niet zag zitten belangrijke organisaties als de AB of Live Nation voor het hoofd te stoten. Ze gaven de voorkeur aan een cd-recensie, maar ik heb niet de ambitie anderen te vertellen naar wat ze moeten luisteren of waar ze hun geld aan moeten besteden. Ik heb dan maar besloten dit als een eigen blogpost in de digitale eeuwigheid en oneindigheid van het internet te werpen. Ondertussen heb ik de tekst al aangepast op basis van de feedback van lezers. Er stond namelijk een fout in en dat moet ik dan maar durven toegeven. Ik heb daar geen probleem mee, want dat bewijst dat minstens een paar mensen de tekst tenminste aandachtig hebben gelezen.


Iedereen kent de belasting op de toegevoegde waarde, oftewel btw. Ik heb echter in de praktijk vastgesteld dat zeer weinig mensen er zicht op hebben wat dit betekent voor de prijzen van concerttickets. Misschien kan de volgende uitleg een beetje helpen.

De federale regering van dit land heft btw op alle producten en diensten. Daarvoor wordt de volgende definitie gebruikt: “De btw is een belasting op goederen en diensten die door de eindverbruiker wordt gedragen en die stapsgewijs wordt geïnd, namelijk bij elke stap in het productie- en distributieproces. De btw is dus de toegevoegde waarde die bij elke stap wordt belast.”. Het komt er dus op neer dat iedereen de btw doorrekent aan de volgende persoon in de ketting, tot uiteindelijk de eindgebruiker wordt bereikt en die is dan natuurlijk helemaal de pineut.

Concerten worden beschouwd als diensten en vallen hier dus ook onder. In de praktijk betekent dit dat btw-plichtige artiesten btw aanrekenen aan de organisator en de organisator dit dan aan zijn bezoekers doorrekent. Het gaat natuurlijk enkel om de betalende bezoekers. Indien een concert gratis is, moet de organisator de verschuldigde btw helemaal zelf ophoesten.

Het btw-tarief voor concerten en andere artistieke evenementen is 6 percent. De cultuursector valt immers in zijn geheel onder de definitie van “geleverde diensten met een sociaal karakter”. Rouwig hoeven we daar niet om te zijn, want de andere tarieven zijn 12 percent en 21 percent. De praktische berekening van dit percentage leidt echter vaak tot een misverstand dat ik graag uit de wereld zou helpen.

Laten we een voorbeeld nemen dat de meeste lezers zal aanspreken. Op maandag 4 september 2017 spelen The Sisters of Mercy weer eens in de AB. Een ticket kost in voorverkoop 41 euro en aan de kassa 42 euro. Misschien moet ik dit binnenkort in de verleden tijd zetten, want ik kan me inbeelden dat de laatste tickets binnenkort de deur zullen uitgaan. Het verschil tussen beide tarieven is nogal belachelijk klein, maar dat ligt aan de zogenaamde reservatiekosten, in dit geval 3 euro. Blijkbaar moet een mens betalen om iets anders te mogen betalen. Maar hoe zit het nu met die btw?

Laten we een ticket in voorverkoop nemen. Als we de netto ticketprijs in voorverkoop, zonder btw, willen kennen, zullen veel mensen nu allicht denken dat ze gewoon 6 percent moeten aftrekken van het totaalbedrag van 38 euro, wat zou neerkomen op 2,28 euro aan btw en 35,72 euro aan netto ticketprijs. Zo werkt het echter niet. Men mag die 38 euro niet beschouwen als 100 percent, want eigenlijk vertegenwoordigt dat bedrag 106 percent. Als we dan 6 percentpunt aftrekken om de netto ticketprijs te kennen, levert dit 2,15 euro aan btw en 35,84 euro aan netto ticketprijs op.

Maar dan zitten we natuurlijk nog met die onnozele reservatiekosten, oftewel een vergoeding van 3 euro die jaarlijks honderdduizenden keren wordt betaald voor het gebruik van software die jaren geleden al is ontwikkeld en afgeschreven. Ook op die kosten moet btw worden betaald, maar deze transactie valt niet onder de definitie van geleverde diensten met een sociaal karakter. Hiervoor wordt dan ook het tarief van 21 percent gehanteerd. Dit betekent dat van dat bedrag van 3 euro 0,52 euro naar de federale staatskas gaat. Waar de resterende 2,48 euro naartoe gaat, is minder duidelijk. Een gedeelte gaat in elk geval naar de betaalservice zelf, net zoals bij aankopen met de bankkaart in eender welke winkel. Als ik bij de bakker een brood met mijn bankkaart betaal, moet de bakker hierop transactiekosten betalen. Hij kan dit eventueel doorrekenen in de prijs van zijn brood. Voor concerttickets geldt dit blijkbaar niet en moet de koper de transactiekosten betalen. Maar goed, daar kan ik het een andere keer over hebben.

De btw-verplichting kan overigens nog tot andere misverstanden leiden die organisatoren zuur kunnen opbreken. Op zich lijkt dit niet zo belangrijk voor muziekliefhebbers en concertgangers, maar het is natuurlijk in ons aller belang dat concertorganisatoren zich niet misrekenen en niet met financiële katers blijven zitten. Het zou hen immers niet motiveren in de toekomst nog veel moeite te doen om goede bands te programmeren. Zo zou een beginnende organisator met 10.000 euro aan kosten kunnen denken dat hij 500 tickets aan 20 euro moet verkopen om uit de kosten te geraken, maar in werkelijkheid gaat het eigenlijk om 531 tickets aan 18,86 euro netto. Ik kan me voorstellen dat die vergissing al meer dan eens is gemaakt.

Men mag ook niet vergeten dat de professionele oplichtersorganisatie Sabam de auteursrechten int op basis van een formule waarvan de ticketprijs een belangrijk onderdeel is. Grote organisaties, die vaak met een vaste boekhouder en dergelijke werken, zullen zich hier niet gauw meer vergissen, maar ik kan me voorstellen dat de vrijwilligers die voor hun lokale jeugdhuis, scoutsclubje etc. eens een concert in elkaar boksen zich wel al eens durven vergissen en het verkeerde bedrag doorgeven. De auteursrechten mogen natuurlijk enkel worden geïnd op basis van de netto ticketprijzen en niet op het totaalbedrag inclusief btw.

De maximumcapaciteit van de grote zaal van de AB is 2.000 personen. Als we er even van uitgaan dat het concert uitverkoopt en iedereen bijgevolg het voorverkooptarief betaalt, is de totale omzet uit ticketverkoop 76.000 euro. Dit is echter de bruto omzet. Na aftrek van 6 percent aan btw blijft nog 71.698 euro over.

Sabam hanteert voor alle grote zalen [1] een specifieke formule, waarbij de reële ticketverkoop de doorslaggevendste factor is. Dit houdt in dat de AB Sabam 8 percent moet betalen per verkocht ticket, exclusief btw. In dit geval betekent dit een factuur van 5.735 euro, waarvan de rechthebbende componisten met een beetje geluk een paar euro’s te zien krijgen. Als de organisator, in dit geval de AB, zo dom zou zijn het bruto bedrag van de ticketverkoop door te geven, moet hij 6.080 euro betalen.

Wie wil weten waar dit kan eindigen, moet maar eens hetzelfde voor Rock Werchter uitrekenen. Dit maakt wel degelijk een verschil, maar natuurlijk heb ik hiermee geen recensie van een cd of een concert geschreven. Ik reken er dan ook niet op dat veel mensen dit stuk tot het einde zullen lezen. Pessimisme houdt een mens met beide voeten op de grond.

--------------------

[1] Voor zover ik weet. Het is natuurlijk mogelijk dat voor bepaalde zalen een ander percentage wordt gebruikt, maar ik heb natuurlijk geen inzage in al die overeenkomsten en afspraken.