Dat deze aankondiging minder dan twee weken voor het eigenlijke concert pas op deze site verschijnt, is ditmaal absoluut niet het gevolg van mijn luiheid. Ik heb de vraag om wat muziek te draaien zeer onverwacht en vrij laat gekregen. Uiteraard heb ik onmiddellijk ingestemd. Een mens krijgt niet elke dag de kans eens te kunnen draaien voor of na een totaal originele groep die zelfs na drie decennia nog voor controverse kan zorgen.
De band waarover ik het heb, is natuurlijk Laibach. Zichzelf omschrijvend als Neue Slovenische Kunst en spelend met allerlei symbolen die niet enkel buiten hun normale context maar zelfs in totaal verkeerde contexten worden gebruikt en misbruikt om pseudoboodschappen te verkondigen die de luisteraar constant op het verkeerde been trachten te zetten. Niemand weet hoe ernstig eender welke song van Laibach moet worden geïnterpreteerd, maar volgens mij is de chaostheorie meer van toepassing dan een of andere sociologische analyse.
Hoewel ik natuurlijk blij ben die avond ook wat te mogen draaien, moet ik toch ook een minpunt signaleren. Ik stel namelijk een nieuwe trend bij buitenlandse bands vast die voor ons, Belgische organisatoren en publiek, niet zo positief uitdraait. Ik durf dit gerust een trend te noemen, want dit is nu al de tweede keer op minder dan een maand tijd dat we hiermee in Het Depot worden geconfronteerd.
De vertegenwoordigers van buitenlandse bands eisen steeds vaker inspraak in de voorprogramma’s die organisatoren aan de affiche willen toevoegen. Ze eigenen zich het recht toe bepaalde voorprogramma’s zonder meer te weigeren en ze nemen in hun contracten de bepaling op dat de organisator op voorhand moet doorgeven welk voorprogramma hij in gedachten heeft. Vaak hebben de bands zelf hier weinig of geen zicht op, want alle communicatie verloopt via de booking agent of een andere vertegenwoordiger.
Het grote nadeel van deze trend is dat booking agents en anderen die geld verdienen met werk dat muzikanten even goed zelf kunnen doen steeds vaker voorprogramma’s afkeuren en er bovendien nog eens een gewoonte van maken die beslissing zo laat door te geven dat de organisator amper of geen tijd meer heeft om een vervanger te vinden. Het is ons overkomen met Gary Numan [1] en met Laibach is het dus weer prijs.
Hoewel het verre van een streling van mijn eigen ego inhoudt, moet ik hier toegeven dat de belangrijkste reden waarom me alsnog is gevraagd zelf wat plaatjes te komen draaien eruit bestaat dat de booking agent van Laibach het bijna twee maanden geleden door ons voorgestelde voorprogramma [2] twaalf dagen voor het concert heeft afgekeurd.
Heel die trend is bijzonder frustrerend voor organisatoren, maar ook voor de bands, die minder kansen krijgen om eens in een grote zaal te spelen, en voor het publiek, dat op die manier steeds minder kan rekenen op de extra gelegenheid eens een nieuwe band te leren kennen. Organisatoren staan echter machteloos tegen dergelijke contractuele eisen. De enigen die de bands aan het verstand kunnen brengen dat deze trend niemand voordelen oplevert, zijn de concertbezoekers zelf. Beschouw heel deze tekst maar als een subtiele hint.
Tot slot volgt hier nog wat praktische info. Al het bovenstaande neemt immers niet weg dat het nog steeds een memorabele avond met goede muziek en aanverwante sfeer kan worden.
Laibach speelt op maandag 10 maart in muziekcentrum Het Depot (Martelarenplein, Leuven). De deuren gaan open om 20.00 uur. Tickets kosten 18 euro in voorverkoop en 21 euro aan de kassa. Meer informatie over dit concert is te vinden op deze site.
---------------
[1] De booking agent van Numan is erin geslaagd achtereenvolgens onze eerste suggestie lang in beraad te houden, onze eerste suggestie uiteindelijk toch af te keuren, onze tweede suggestie al even lang in beraad te houden, zelf een voorprogramma vast te leggen zonder onze mening te vragen, dat voorprogramma terug af te gelasten, onze tweede suggestie af te keuren en ons een paar dagen voor de dag van het concert met een half afgewerkte programmatie te laten zitten.
[2] Iedereen mag trouwens weten wat ik Het Depot als suggestie aan de hand had gedaan, namelijk het in mijn ogen vrij originele en perfect op de affiche passende Hedera Helix.